Durerea are multe fețe. Lombroso ar fi privit-o ca pe o amprentă vizibilă — o semnătură a instinctului, gravată nu doar în trăsături, ci în felul în care cineva tace, privește, sau zâmbește atunci când nu mai are puterea să spună.
Pentru el, suferința se citea în zâmbet, în priviri, în tăceri abrupte, în retragerile fine prin care încercăm să păstrăm iluzia controlului — acel mecanism fragil prin care teama ne face să ne autosabotăm.
Lacan, însă, ar fi mers mai adânc.
El ar fi spus că durerea nu se citește în gest, ci în tensiunea dintre dorință și lipsă — acolo unde imaginea de sine se fisurează și eul se confruntă cu propriul său gol.
Pentru el, chipul nu este o dovadă, ci o oglindă imperfectă, în care subiectul caută confirmarea existenței sale.
Durerea, în acest sens, nu distruge, ci dezvăluie ceea ce nu mai poate fi ascuns: adevărul crud al ființei în contact cu realul.
Lombroso ar fi văzut în durere urmele instinctului disciplinat de rațiune;
Lacan ar fi văzut acolo dorința care se transformă, sublimând absența în sens.
Unul observă forma, celălalt înțelege ecoul.
Unul descrie mișcarea către control, celălalt vede nevoia de sens care o provoacă.
Și totuși, amândoi vorbesc despre aceeași alchimie interioară:
despre felul în care durerea se rescrie în claritate, despre cum tăcerea devine cunoaștere, despre forța care se naște când renunți să mai lupți cu ceea ce ești.
Căci adevărata transformare nu e o victorie, ci o reconciliere.
Nu învățăm să dominăm umbra, ci să trăim cu ea fără să ne mai temem.
Puterea nu se naște din rezistență, ci din luciditatea cu care privim fragilitatea și alegem să o purtăm — nu ca pe o rană, ci ca pe o dovadă că am ars, dar am rămas întregi.
Related
Discover more from Alina-Monica Alchemy Coach
Subscribe to get the latest posts sent to your email.